Kiedy zaczynasz wybierać wózek widłowy, musisz zdecydować się na rodzaj napędu wózka widłowego. Przyjrzyjmy się wszystkim rodzajom wózków widłowych.
Serię artykułów zacznijmy od elektrycznych wózków widłowych.
Elektryczne wózki widłowe są używane głównie w pomieszczeniach zamkniętych i magazynach. Rzućmy okiem na najpopularniejsze akumulatory trakcyjne na rynku
Kwasowo-ołowiowe akumulatory trakcyjne
Plusy:
- niższy koszt energii w porównaniu z olejem napędowym/benzyną/paliwem gazowym;
- przyjazność dla środowiska - brak obcych zapachów w pomieszczeniu, w którym pracuje wózek widłowy.
Minusy:
- Na wózku widłowym nie można pracować na trzy zmiany (czas ładowania + czas obowiązkowego nagrzewania akumulatora to 8-10 godzin)Po rozładowaniu akumulatora należy go naładować i odczekać 8-10 godzin. Po naładowaniu należy odczekać czas na ostygnięcie akumulatora;
- Tylko akumulator może być w pełni naładowany. Zabrania się wykonywania krótkich ładowań przez 20-30 minut, a następnie kontynuowania pracy - takie krótkie ładowania gwałtownie zmniejszają zasoby akumulatorów (standardowa liczba 1500 cykli ładowania i rozładowania zmniejszy się z każdym takim ładowaniem);
- Dostępność specjalnej akumulatorowni, wyposażonej w okap wyciągowy i odpowiednią sieć elektryczną zasilającą, do ładowania akumulatorów;
- Ograniczona żywotność baterii - do 6-7 lat. Następnie wymiana na nową - cena nowej zaczyna się od 3000 USD (za starą baterię można uzyskać dobre pieniądze przy jej złomowaniu).
Żelowe akumulatory trakcyjne
Dodatkowe plusy i minusy do zalet i wad akumulatorów ołowiowych
Plusy
- nie jest wymagane specjalne pomieszczenie do ładowania, ponieważ podczas ładowania nie wydziela się wybuchowy wodór.
Minusy
- ograniczona liczba cykli ładowania/rozładowania - 800 cykli (w porównaniu do 1500 cykli dla akumulatorów ołowiowych);
- akumulatory nie są przeznaczone do pracy na sprzęcie, który pracuje dłużej niż 1 zmianę.
Litowe akumulatory trakcyjne LiFePO4
Plusy:
- deklarowana liczba ładowań-rozładowań to 8000-9000 cykli (do 6 razy więcej niż w przypadku akumulatora kwasowo-ołowiowego. Ponieważ baterie litowe pojawiły się na rynku dopiero w 2018 roku od mało znanych producentów, nie ma praktycznego potwierdzenia tak wydłużonej żywotności baterii;
- brak konieczności ładowania z wymuszoną wentylacją;
- możliwość szybkiego naładowania baterii - na przykład w porze lunchu.
Minusy:
- bardzo drogi koszt akumulatora - do 3-4 razy droższy niż zwykły akumulator ołowiowy;
- na rynku dostępne są baterie tylko z chińskich komponentów - ogniw, płyt głównych;
- złożone urządzenie - w przypadku problemów z akumulatorem (na przykład odłączenie jednego z ogniw, asymetria ogniw) naprawa serwisowa jest możliwa tylko przez specjalistów technicznych, którzy mają niezbędne doświadczenie, sprzęt i oprogramowanie do pomyślnej naprawy;
- że względu na to, że ładowarka akumulatorów litowo-jonowych jest znacznie mocniejsza w porównaniu z ładowarkami akumulatorów ołowiowych, wymagana jest mocniejsza sieć elektryczna. Nie wszystkie starsze budynki, a czasem nowoczesne centra logistyczne, mają możliwość podłączenia takich ładowarek. Z reguły obecność mocnego okablowania w punktach ładowania akumulatora litowo-jonowego powinna być przewidziana w projekcie magazynu przed jego budową.